torsdag 13 december 2007

Vanliga lussebullar.

På vägen hem från skolan idag stannade jag på ett konditori för att köpa varsin lussekatt som vi kunde mumsa med glögg, nu när det är Lucia och allt. Trevligt tänkte jag. Inne i butiken säger jag att jag vill ha två lussebullar. Dom är tyvärr slut men vi har vanliga lussebullar svarade kvinnan i butiken. Det hon syftade var på ett antal bullar som var formade som lussekatter, men var bara vanliga vetebullar med kardemumma förklädda till saffransbröd. Sur köpte jag fejkbullarna och gick hem. Vanliga lussekatter, är det jag som är tappad bakom en vagn eller? Jag trodde det vanliga var att man hade saffran i degen, det är ju det som är lussekatter. Något som känns ännu mer irriterande är varför bakar man saffransbullar utan saffran? De som inte gillar saffran äter väl det inte bara, de kan väl köpa pepparkakor eller så köper de sig en rund slät vetebulle. Nej, det hela känns inte bra mycket besviken jag ju älskar lussebullar det är det bästa med hela julen.
Lucia blev en flopp i år måste jag säga har inte sett ett enda luciatåg och gick inte och lussade med kören heller, för jag satt i skolan och pluggade. Så kan det gå ibland.

1 kommentar:

Trassel sa...

När du kommer hit ska jag ge dig en av mammas supergoda lussebullar som Jag och Mamma har bakat! Jag lovar att jag ska spara en åt dig!! Puss