torsdag 17 januari 2008

Stora författare

Min nästan lillasyster skrev en kommentar där hon (kanske lite fri tolkning) jämförde mig med de stora författarna och två bloggar som jag rankar mycket högt Tyskungen och annas kaos har båda börjar skriva en bok känner jag att jag får väl skriva ett inlägg med temat litteratur.
Jag har läst en hel del böcker, faktum är att jag nästan alltid hade näsa nere i en bok när jag var yngre, antigen det eller så såg jag på tv. Läste mycket av Maria Gripe och Skuggan över stenbänken var en stor favorit. Vid 14 års ålder gav jag mig på böcker som Kallocain då jag var helt torsk på Karin Boye) och Mein kampf (var också väldigt intresserad av andra världskriget). Man skulle kunna säga att jag var en ganska bekymrad tonåring och med ett starkt samhällsintresse. Nu är jag inne i en period då jag försöker läsa de stora böckerna, de där som haft stort inflytande för många andra författare. Det har blivit Krig och fred, Brott och straff, Invandrarna och så vidare. Man skulle kunna säga att försöker jag läsa titlar som jag minns tagits upp i svenskan under gymnasiet., fast jag verkar ha hamnat lite i det ryska träsket. Hela detta långa utlägg är för att visa att jag har en ganska stor bredd på de böcker jag läst och på så sätt inbillar mig ändå ha en viss trovärdighet och nu till saken.
Jag vill berätta om de författare som inspirerar mig användandet av språket i denna blogg. De författare som jag hör liksom prata till mig när jag skriver är Sören Olsson och Anders Jacobsson och Eva Bexell. Min inspiration är alltså inte några av de stora författarna jag har läst som Tolstoj, Moberg, Strindberg, Boye, Alfvén, nej det är barnboksförfattare. När jag var liten läste jag mycket av dessa författare, plus att jag hade många av böckerna inlästa på band. Detta för att skulle kunna lyssna på dem istället för läsa dem medans jag lekte med Barbie. Jag har läst dem så mycket att jag nästan kan recitera böckerna ur minnet fortfarande. Så där har ni det min blogg inspireras av barnboksförfattare! Nu ska det ju erkännas att jag fortfarande älskar böckerna och läser om böckerna när jag är hemma hos mamma. För mig är de nog dem som är de främsta författarna.

2 kommentarer:

Trassel sa...

Så hedrad jag känner mig då :P

Anonym sa...

Vad kul!
Sånt gör ju att man känner sig
lite längre än normalt.
Spännande blogg du har. Ska kika runt lite.

Må så gott!

/Sören