söndag 21 oktober 2007

Kärlek?

På jobbet finns det ett gift par som jag träffar lite då och då... De är egentligen inte mina vårdtagare, men man ställer ju upp för varandra.
Detta par har varit tillsammans väldigt länge och de hatar varandra. Jag skojar inte... tanten har bett mig ge sin man lite tabletter. Då pratar vi utöver hans dagliga dos, med motiveringen han tog de inte igår. Jaha men han får nya idag, man ska inte äta dubbla doser för det är farligt!
Mannen är väl den som är sjukast av de två, fast han fixar ändå frukost och annat, medans tanten sitter i soffan heladagarna och tittar på Titanic. Det har nog aldrig varit ett lyckligt förhållande mellan de två, men nu är som sagt tanten starkast. Det har tidigare pågått misshandel då gubben slagit kvinna, tror till och med att polisen varit inblandad vid något tillfälle. Fast detta är före min tid.
Nu är det kvinnan som har övertaget. Mannen får inte äta i samma rum som henne och vi misstänker att hon super till emellanåt och att hon då slår sin gubbe.
Båda vägrar flytta ut ur deras lägenhet ingen vill ta ut skilsmässa, och om någon hamnar på sjukhus saknar de varandra.
De hatar varandra som sagt, men de kan inte leva utan varandra heller...
Jag undrar nu är detta en form av kärlek? Den må vara vrickad, förvriden och helt absurd, men det är nog något form av ömsesidigt band mellan dem? Kan det vara så?

Inga kommentarer: