tisdag 23 oktober 2007

Blodgivare

Jag är blodgivare. Alltså jag låter någon sticka mig med en grov nål i armen (är mycket rädd för nålar) och låter den sitta i armen 10-15 min medan de tar 4,5dl av mitt blod.
Jag gör detta för att jag tycker att de är en lätt sak att göra för att hjälpa andra.
Saken är den att efteråt får man en karta med 20 järntabletter som man måste äta. Detta för att jag är en kvinna i fertilålder som de så fint uttrycker sig. Jag har nu provat några stycken och alla får mig att må dåligt, det är bara en fråga om hur mycket.
Jag käkar nu Duroferon vilket ska vara mer skonsamt mot lilla magen än andra sorter.

Detta är klippt ur vårdguiden om biverkningar om just detta preparat.

Biverkningar

Vissa personer som använder läkemedlet kan till exempel må illa eller få ont i magen. En del får förstoppning eller diarré. Man kan få mörkare avföring av läkemedlet.

Magbesvär kan minska om man tar medicinen tillsammans med mat. Om biverkningarna är besvärande kan eventuellt dosen minskas.



Kan säga att jag fick jakpoten där! Dagen efter jag ätit en tablett får jag ränna på toan hela tiden, och magen känns helt bubblig.

Fick rådet av sköterska att jag bara ska ta en tablett var tredjedag det gjorde ingen skillnad det innebär bara att jag har obehag var tredjedag!

Och färgen, vi ska inte tala om färgen, mörkare står det...
I ärlighetensnamn det är för
fan svartgrönt!!! Vidrigt!

Nu är frågan ska man fortsätta att ge blod och må dåligt var tredjedag i 20 dagar eller ska man helt enkelt strunta i att ge blod, och hoppas att ingen annan tänker som jag?

Inga kommentarer: