tisdag 23 oktober 2007

Min mormor

Min mormor var nog en av de vackraste kvinnor jag har mött.
Hon var modig och stark och har varit en förebild för mig.
Hon skaffade sig sitt körkort i 30års åldern och dessutom började köra taxi i Uppsala detta för att kunna försörja min mamma. Kan inte låta bli och tycka att det var häftigt, redan då var det ett typsikt manligt jobb. Hon älskade verkligen att köra bil, det var hennes frihet. Hon åkte runt om i Sverige och hälsade på gamla vänner. Rätt ofta tog hon med mig på dessa turer. Där åkte vi runt i hennes bil. Hon lärde mig saker som vad den fyrkantiga skylten med ett P på betydde. Pisseplats så klart!
Ofta bar dessa färder bort till mormors svägerska Susanne. Susanne bodde på en gård i Lillehem utanför Degeberga och födde upp får och fårhundar. Susanne hade en son som var två år äldre än mig Samuel och vi lekte och lekte. Jag och Samuel sprang runt i hagar, klättrade i träd och kelade med valparna. Att jag tar upp detta är för att en gång när mormor och jag var på gården var det i samband med första april. Natten innan hade en tacka lammat och på morgonen den första april kommer mormor och rusar in och utbrister: en av lammungarna har två huvuden.
Alla i hushållet vart förskräckta det var ju förfärligt, och hela familjen begav sig ut till stallet var på mormor utbrister: april, april!

Hon var en ganska lurig kvinna min mormor med en god portion humor och en livlig fantasi.

Inga kommentarer: