lördag 27 oktober 2007

Buss med fegisar

Var på stan idag efter jobbet (är ju lönehelg) och skulle ta bussen hem med alla kassar.
När jag kliver in i den smockfulla bussen sitter ett gäng grabbar i 13-15års åldern och pratar med en söt tjej. Tjejen kommer tydligen från Tyskland och är här på besök hos någon släkting. Killarna sitter och slänger sig med ord som Ich liebe dich och annat ganska harmlöst, men sen börjar det eskalera killarna får uppenbarligen inte den reaktion de önskar. Det hela tar en oväntat vändning och en kille utbrister I wanna fuck you! Tjejen börjar då helt ignorera killarna och prata tyska med sitt sällskap en äldre kvinna och en jämnårig tjej. Killarna bli väldigt provocerade och en kille utbrister Hitler.
Det tyska sällskapet tittar upp häpet. Killarna börjar småskratta och känner sig uppenbarligen mycket häftiga och fortsätter med Heil Hitler! Vid det här laget svartnar det för mina ögon av ilska.
En äldre kvinna blir arg och säger på bruten svenska att det han säger är det hemskaste man kan säga till en tysk, och att man kan likställa det med att säga vidriga saker om kungen (vilket inte har en effekt på ett gäng tonårsgrabbar). Jag inklusive hela bussen står tyst och beter sig som om inget har hänt. Hade det varit en kille hade jag skällt ut honom efter noterna, nu var de fem och avståndet mellan min bostad och busshållplatsen för stor. Vad jag inte fattar är varför de som är vuxna inte säger något... I detta fall är jag inte vuxen, inte i deras ögon vad jag säger skulle inte leda till något mer än en möjlig misshandel. Men det fanns fullt av personer i bussen som var 30 och över, som faktiskt är någon form av auktoritet. Varför utnyttjade man inte detta och läste lusen av dessa små odågor.
Jag skäms, för mig och för mänskligheten fy fan vad fega små kräk människor kan! Vi var faktist en hel buss, varför kunde inte hela bussen tillsammans kollektivt visat att man tar avstånd från sådan mobbing!

2 kommentarer:

Wennberg sa...

Det är bara att ta tag i saker själv. Alla andra tänker likadant. Varför tar "ingen annan" tag i det

Kaos-Anna sa...

Jag tror folk är om möjligt ännu mer rädda efter alla dödsfall som har varit den senaste tiden. Ijälsparkade, ijälkörda, ihjälskjutna osv.
Fast jag skulle nog ha sagt till, om jag inte hade haft barnen med mig.
Men jag är ingen fegis, bara om jag har barnen med mig.